úterý 1. září 2020

Rakytníkový olej, tinktura a med

 Rakytníkový olej, tinktura a med

Dostala jsem od tety zase trochu rakytníku z úrody z její zahrady, tak jsem ho tentokrát hezky obrala, odšťavnila a založila rakytníkovou tinkturu, rakytníkový olej a med.

       

Ale hezky popořádku... 

Vloni jsem nakládala do medu celé kuličky rakytníku, najdete zde: Rakytník v medu, rakytníkový čaj, rakytníkový ocet 

Letos jsem z něj vylisovala šťávu, tu smíchala v poměru 1 díl šťávy na 3 díly medu...


Takto uchovávám v lednici. Doporučuje se 1 lžička denně preventivně pro zvýšení imunity, v době nachlazení 3 lžičky denně. 

Zbylé slupky a semínka jsem usušila a použila na výrobu rakytníkového oleje...

Lépe je zbylou drť z lisování nejprve usušit, pak teprve naložit do oleje, aby se nekazil a nebyl náchylný k plesnivění. 

Sušenou směs jsem zalila kvalitním, za studena lisovaným slunečnicovým olejem. Mám skvělého dodavatele za studena lisovaných olejů, výborná kvalita, mohu doporučit, pokud budete chtít, neváhejte si napsat o kontakt... :-)

Kolik sušené drtě, tolik oleje... nechám stát 3-4 týdny, denně protřepávám, drť musí být stále potopená. Pak zcedím a uchovávám v tmavé lahvičce v temnu a chladu.

Lze také nechat stát týden, zcedit, znovu drť zalít čerstvým olejem, zase nechat stát týden, do třetice taktéž a pak všechny díly oleje smíchat.

Preventivně lze užívat opět lžičku denně, pokud se nebudete cítit dobře, klidně 3 lžičky za den.

Použít se dá jistě i zevně, rakytníkový olej dokáže s pokožkou zázraky. Vhodný je zejména k  ošetření ran, opruzenin, popálenin, omrzlin, vřídků, akné, ekzémů, vyrážek a také zpomaluje stárnutí pleti. 

Chystám se následně i na výrobu rakytníkového krému, už se na to těším... A nebo můžete rakytníkovým olejem třeba vylepšit svůj krém na obličej, stačí kápnout 20kapek oleje do 50ml krému, který běžně používáte a promíchat. 


Zbylou rakytníkovou šťávu  jsem využila na tinkturu, jednoduše jsem smíchala s pálenkou a nechávám stát také 3-4 týdny s denním protřepáváním. Tinktura se doporučuje užívat 20kapek 3x denně.

Rakytník posiluje imunitu, takže jej můžete použít nejen v období chřipek a před nejrůznějšími virózami, ale je to i výborný pomocník při potížích s trávením, žaludečními vředy, bojuje s bakteriemi zažívacího traktu, dokonce i salmonelózou. Ulevuje i při zánětech močových cest a pohlavního ústrojí, léčí zánět jícnu, předchází zánětu žil, ochraňuje játra a slinivku. Využívá se rovněž při zánětech horních cest dýchacích a hltanu.

Rakytníkový olej můžete použít i na vlasový zábal, posiluje totiž celý vlas od kořínků až ke konečkům, takže podpoříte jejich růst, dodáte lesk, hydratujete, zbavíte se lupů a zamezíte také padání vlasů. Vmasírujte jednoduše do vlasů i pokožky hlavy a nechte působit třeba i celou noc. Ale dejte pozor, rakytníkový olej získá oranžovou barvu a potom barví. 



Zbylou nasušenou rakytníkovou drť lze použít na výborný čaj k posílení organismu i harmonizaci  nervové soustavy. Jeho chuť je opravdu lahodná a navíc je plný vitamínů, antioxidantů a minerálů. 

Nasušit lze na čaj i rakytníkové listy, i ty mají v sobě vitamín C a další... Použít lze i do směsí...

A já jsem k tomu všemu navíc dostala i nové sazenice rakytníků, takže už mám jak samčí, tak samičí hezky v zahradě a budu se těšit a čekat, až mne také obdarují vlastními plody... 

♥ ♥ ♥



5 komentářů:

  1. Díky za typy na další zpracování rakytníku. Máme naloženo na likér, dělala jsem pečený čaj, k němuž jsem přihodila ještě aronii, která je také bohatá na vitamíny a zázvor, tudíž to bude také dobrá prevence. A ještě se chystám na marmeládu. Ale na stromech je ho ještě spousty a spousty :-)
    Krásné dny.
    Danča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jééé... Tak to Vám závidím (upřímně, samozřejmě) :-) Já dostala trochu od tety a na své plody si musím ještě počkat, zatím mám čerstvě zasazeno... A s tou aronii a zázvorem to bude pecka! Tleskám! A přeji co nejméně píchanců při zpracovávání! Pavla

      Vymazat
  2. Dají se koupit už nové odrůdy které tolik nepíchají (ostnů minimum) a chuť už je sladká ;-)

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem dělala likér, a také jsem i dávala rak. šťávu do medu - jak uvádíte výše, ale tato směs se rychle zkazila ( uskladněno v ledničce), takže to mne moc neoslovilo. Jinak rakytníku máme tolik, že ho ani nesbírám všechen. Zkusím olej, díky za recept. Štávu jsem dala zmrazit do sáčků na led, a prevetntivně jsme si sem tam dali kostku do rozpustit do vody či čaje.

    OdpovědětVymazat
  4. Na zahradě nám taky roste rakytník a musím říct, že šťáva z rakytníku je moc dobrá a hlavně zdravá. Navíc ta příprava nedá zase tolik práce. Zhruba jedno odpoledne a vydrží vám celou zimu. :) Jinak co se týče té úpravy bobulí. I když mám tyčák, tak preferuji jen to nahrubo rozbít a pak právě přes plátýnko. Sirup je díky tomu krásně čistý. Je to pracnější, ale ten výsledek stojí za to. :)

    OdpovědětVymazat