úterý 25. května 2021

Makový dort

 Makový narozeninový dort

K mým letošním narozeninám jsem upekla pro své hosty makový dort. Lákalo mě na něm to, že je celý z mletého máku a vlastně je v něm jen jedna lžíce špaldové mouky...  

Moc nám chutnal, takže recept Vám sem vložím a zrovna tak sobě, protože se k němu ráda zase někdy vrátím...

Recept je sice na malou formu o průměru  do 20cm, čehož já jsem si  nejdříve nevšimla... Takže jsem nalila těsto do velké formy, upekla... A až po upečení mne trklo, že mám korpus moc nízký a do obchodu už bych pro další mletý mák nestihla... Potřebovala jsem dort větší, aby se na všechny hosty dostalo... Takže jsem pak honem upekla ještě jeden korpus klasický z piškotového těsta a slepila oba dohromady...

Na ten samotný makový korpus (do malé formy) tedy budete potřebovat:

4 vejce

140g moučkového cukru

40g hladké špaldové mouky

175g mletého  máku

1 lžičku skořice

1 a 1/2 lžičky kypřícího prášku 

špetku soli

50ml mléka

Vaječné žloutky s cukrem vyšlehejte do pěny, přidejte mouku smíchanou s mákem, kypřícím práškem a skořicí... Z bílků a špetky soli vyšlehejte sníh a opatrně přimíchejte do těsta.

Pečte v dortové  formě vyložené pečícím papírem na 180 stupňů cca 30-40 minut, vyzkoušejte špejlí, zda je již korpus celý propečený.

Pokud budete chtít péct větší dort, udělejte těsta rovnou jednou tolik... Případně můžete nakombinovat jako já s běžným piškotovým korpusem a budete ho mít pak i barevnější...

Na krém (zase dávka na malý dort) budete potřebovat:

250g mascarpone

150g bílé čokolády

100ml šlehačky

1 lžičku vanilkového extraktu

Mascarpone se šlehačkou vyšlehejte, čokoládu  rozpusťte ve vodní lázni, nechte zchladnout a přimíchejte spolu s vanilkovým extraktem do krému...

 

   
    

Já jsem opět použila dvě dávky krému na větší  dort a do té  druhé poloviny rozpustila tmavou čokoládu... 

Oba korpusy jsem podélně rozřízla, mezi první a druhou vrstvu jsem namazala tmavý krém, mezi další vrstvu višňovou marmeládu  a mezi poslední vrstvu bílý krém. 

Pokud budete dělat jen makový korpus s bílým krémem, tak marmeládu kyselejší chuti jistě nevynechejte, ta višňová byla v dortu moc dobrá!


Celý dort jsem navrch namazala světlým krémem a po stranách  obsypala směsí mletého a nemletého máku. Bohužel jsem v tom spěchu zapomněla sloupnout ten druhý korpus z pečícího papíru... A když jsem dort pak chtěla přendat na tác, tak se mi celý svezl a zdeformoval se... Na fotce je to vidět... Ale i tak mu to nazdobenému šeříkem a mateřídouškou ze zahrady slušelo! 


I když byl dort takový křivolaký, všem nám moc chutnal a dostala jsem za něj několik pochval! 

♥ ♥ ♥

 





4 komentáře:

  1. Vypadá hezky a určitě byl moc dobrý. Mák miluju, určitě ho vyzkouším. Přeji hezké dny. Liba🍀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Libi :-) Moc nám chutnal, určitě stojí za vyzkoušení! Udělám ho při první příležitosti také znovu, jen z makové části! :-)

      Vymazat
  2. Tak ten by ocenil manžel, mák mí moc rád. Vypadá opravdu krásně.
    O všem? Ovšem!

    OdpovědětVymazat