sobota 1. května 2021

Kopřivový kváskový chléb

 Prvomájový kváskový chléb s kopřivami

První máj, lásky čas... Tak nějak mám s tímto dnem spojenou holubičku nesoucí větývku v zobáčku jako symbol míru, rozkvetlý šeřík a jeho náramnou vůni a také polibek pod rozkvetlým stromem.  A tak se holubička objevila i na našem chlebu... 

Tentokrát jsem do něj přidala navíc kopřivy, protože teď na ně denně chodíme a děláme si z nich každý den čaj na jarní očistu... O tom, že kopřiva není jen plevel, co pálí, ale že patří mezi naše nejlepší léčivky s mnoha benefity ví dnes už i malé děti... Je bohatá na vitamíny a minerály, pomáhá nám čistit krev, posiluje zdraví a má opravdu mnoho léčebných účinků. Rostlina je jedlá a prospěšná úplně celá od kořene, přes nať s listy i semena. A právě teď je nejlepší čas na sběr natě s listy, kterou můžeme sbírat od jara až do mých narozenin :-) Ty mám 21.5. :-) Takže do 20.5. můžete sbírat, později už mám rostlina příliš mnoho dusičnanů. Nyní můžete sbírat a užívat čerstvou, nebo si ji nasušit i pro  pozdější využití.

Kopřivový čaj je velmi lahodný, Honza si každý den pochvaluje, jak mu chutná a při každé procházce s Moojoo připomíná kopřivy... No a když slijete kopřivový čaj, tak můžete spařené kopřivy dále použít do vaření, ať už do polévky, na špenát, do omelety, nádivky, nebo třeba jen do míchaných vajíček... Prostě kamkoliv Vás napadne... A já je tedy nasekala a přimíchala k těstu na chlebík.

Kopřivový chléb nám všem moc chutná, dokonce i náš teenager hlásil, že je naprosto megadobrý. Vlastně jemu děkuji za to, že jsme s kváskovým pečením chlebů začali. Já jsem se totiž odhodlávala téměř rok, že si vše potřebné kolem kváskového pečení nastuduji a začnu... A Maty prostě a jednoduše přišel, že jde upéct kváskový chleba, že všechno ví jak na to, že sleduje nějakého youtubera a že jde péct. Kvásek jsme dostali od našeho kamaráda Aleše a Maty se hned o Velikonocích do toho pustil... První dva chleby pekl on, pak už mi pečení přenechal... 

Tento kopřivový chleba je náš osmý, moc mne to pečení nadchlo a doma nikdo jiné pečivo teď ani nechce... Velký dík tedy patří i mé sestřenici  Lucce, která peče jako profík a měli jsme ji zkraje jako přítele na telefonu a dychtivě vstřebávali její rady z bohatých  zkušeností... ♥ Díky, Luci'! ♥ Neměli jsme ani kynoucí ošatku, nic... Tak jsme nejdříve nechávali kynout v kulatém cedníku  vyloženém utěrkou... Až poslední dva chlebíky máme oválné z ošatky...

 

Kváskový chléb je láska... Teď už to víme... Chutná dobře i samotný, když jsou v něm navíc různá semínka, nebo bylinky a čerstvý tak nádherně zavoní, málo kdo by odolal... 

A jak pak teprve chutná s bylinkovým máslem! To je něco!

A hojnost jarních  bylinek a jedlých  plevelů k tomu teď naprosto vybízí...



Bylinkové máslo dělám často, jednoduše nechám povolit máslo, nasekám vše možné, co zrovna najdu na zahradě, nebo na procházce... Tentokrát to je medvědí česnek, pažitka, bršlice, popenec, fialky, sedmikrásky a lehce dosolím... Mňam!


Vidíte, jak i ta Moojoo mlsně kouká? :-)

Tak bylinkám zdar a sílu a Vám krásný prvomájový den! Hezky si  dnešní svátek zamilovaných užijte a nezapomeňte při procházce na polibek pod rozkvetlým stromem! 

♥ ♥ ♥

Já se budu  dál zdokonalovat v pečení kváskového chleba... 
 







 


3 komentáře:

  1. Zajímavé využití kopřivy. Doposud jsem znal jen čaj a mazání z kopřiv, nu a taky šťávu / sirup

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kopřiva se jistě dá využít mnoha způsoby... A mně je líto vždy ji jen tak z čaje vyhodit... Krásný den!

      Vymazat
  2. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat