sobota 14. srpna 2021

Kvašené domácí limonády

Kvašené limonády

Taková domácí limonáda... to je dobrota! Ale co teprve kvašená! To je ještě větší dobrota! Tedy alespoň my je máme moc rádi! A navíc je i nabitá  probiotiky, které prospívají našemu zdravému trávení a tedy i celkovému zdraví! Posílíte jimi imunitu, dodáte vitamíny, minerály i energii! 

Dříve jsem dělávala kvašenou limču jen bezinkovou... Ale teď je dělám ze všeho možného ovoce a bylinek, co mi přijde zrovna pod ruku, co zrovna dozrává na zahradě... 

Stačí hrst nebo dvě ovoce na velikou sklenici, ale hlavně musí být čisté, bez chemie, čerstvé a nezávadné, aby limonáda nesplesnivěla!

Baví mě pak každá nová chuť i barvička... 

A jak na to?

Připravíte si čistou, vymytou, lépe horkou vodou vypařenou velkou sklenici... Musí být čistá, aby limča pak nechytla zbytečně nějakou plíseň, nebo se nezkazila, kvasinky jsou citlivé!  Svaříte vodu, ve které rozpustíte cukr. Já dávám na litr vody přibližně 100g cukru. Vůbec se nebojte množství cukru, kvasinky ho potom sbaští! Přelijte do sklenice a nechte schladnout. Případně můžete cukr nahradit medem, nebo třeba místo cukru použít rozinky, datle, fíky, či sušené švestky, které jsou plné cukru a nakrmí kvasinky... Mám vyzkoušeno, funguje to! Pak přidejte ovoce nebo bylinky, či oboje... A k nim na plátky nakrájený citron. Pokud nemáte domácí, chemicky neošetřený, tak ho raději oloupejte! Já ho navíc vždy zbavím pecek, aby to nehořklo... Pokud nemáte citron, můžete použít třeba i trochu kyseliny citrónové, ale můžete i vynechat.

Takto lze nechat kvasit přirozeně, ale budete na limonádu čekat mnohem déle. Já si proto pomáhám buď trochou kvásku, stačí menší půlka čajové lžičky... nebo kousíčkem droždí, či půl lžičky sušeného droždí, nebo kvásku na tu velkou sklenici. Já mám třílitrovou a pětilitrovou, tyto dvě mám stále k ruce na fermentované limonády. Vše dobře promíchejte zase čistou vařečkou, nebo naběračkou, opět raději přelijte horkou vodou, aby se tam nedostalo nic, čím by se mohla limonáda zkazit. Takto přikryjte plátýnkem opatřeným gumičkou, aby obsah chránilo od prachu a nečistot a nechte stát na teplém místě... Pokud chcete použít víčko, tak jej ale neutahujte, aby obsah později neexplodoval!

Limonáda začne pomalu kvasit, začnou se tvořit bublinky a můžete i slyšet, jak lehce bublá... Klidně ji v průběhu dní ochutnejte, jak se Vám bude pozdávat... Vždy ale ponořte jen dobře omytou lžíci, lépe vyvařenou! Limonádu pravidelně denně míchejte, aby ovoce, které vystoupá vzhůru  bylo opět potopené a mohlo pracovat...

Po 5-7 dnech pak můžete přecedit a slít do lahví. Kdy bude limonáda hotová záleží samozřejmě na teplotě... a na tom, kdy už Vám začne chutnat... Čím dříve ji slijete, tím sladší bude... čím déle ji necháte, kvasinky vyžerou cukr a bude se více podobat vínu a bude v ní stoupat obsah alkoholu... Toho se ale nelekejte, za tak krátkou dobu ho tam bude jen velmi malinko... Limonádu v lahvích  pak dejte do lednice.

Jinak se nemusíte bát, že bude limonáda chutnat po droždí nebo kvásku... Stačí opravdu malinké množství a na chuti to  nepoznáte...

 

 U nás vždycky vedla bezinková, asi že je vždy první, na kterou se těšíme... K bezinkám jsem zprvu přidávala jen citron, postupně pak třeba plátky růže svraskalé, nebo jahody...


Jak jednu limču sliji, hned zakládám na novou... Krom přidaného kvásku nebo droždí můžete také jako startér pro další várku použít trochu hotové předešlé limonády, nebo prý stačí i kůrka kváskového chleba... Ale to  jsem zatím nezkoušela... 



Tady jsem k bezinkám přidala pár prvních třešní, co jsme dostali od přátel ze zahrady a mrkněte na tu  barvičku po pár dnech...



Je to opravdu velmi lahodný a osvěžující  nápoj, navíc velmi prospěšný našemu zdraví, který mimo své benefity v podobě probiotik, detoxikačního účinku, vitamínů, minerálů má též pozitivní vliv na hubnutí... Tak tedy cink a na zdraví!



 A tady už se fermentují rybízy s meduňkou... A teď zkouším poprvé meruňky... ale ty jsem ještě nestihla vyfotit... Moc se těším, až ochutnám! 
Na řadu přijdou brzy ostružiny, které nám na zahradě začínají dozrávat, to bude také dobrota!

Abych  nezapomněla... Kvašená limonáda je rovněž výborným posilovačem domácího kvásku, pokud také kváskujete a pečete... :-) 



Krásný zbytek léta Vám všem! 

♥ ♥ ♥





6 komentářů:

  1. Že bych to zkusila ? Vypadá to lákavě.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, ráda vyzkouším. Jen raději prosím, jsem úplný amatér. Jak velký kousek droždí ev kvasinky kupujete kde? Moc děkuji. Hezký den. Plíhalová

    OdpovědětVymazat
  3. Téda...všechny vypadají parádně, už roky se na ně chystám a mám i nějaké recepty, ale teď mám o důvod víc je zkusit. Moc děkuju za inspiraci.

    OdpovědětVymazat
  4. Já neodolala a první várku podle Pavlínky máme vypitou :-)) ..ostružinová - skvělá volba!!! Iva

    OdpovědětVymazat
  5. Máte krásny blog plný úžasných príspevkov. Tieto limonády som skúsila s černicami a potom slivkami. Jednu limonádu cedím a druhú zakladám, lebo sú perfektné. Budúci rok začnem hneď na jar :-) Ďakujem za návod a za všetky krásne inšpirácie. Lenka

    OdpovědětVymazat
  6. Dobrý den, je možné použít i třeba mražené ovoce? Děkuji

    OdpovědětVymazat