pondělí 30. srpna 2021

Zpracování aronie

Aronie -  Jeřáb černý 

Dostala jsem od kamarádky úrodu černé jeřabiny, aronie. K tomu navíc její výborný džem s hřebíčkem, skořicí, badyánem a rumem. Ten používá k sýrům a paštikám, je výborný.

Aronie, neboli Jeřáb černý, Temnoplodec černý právě dozrává a máte-li možnost využít úrodu plodů, neváhejte! Jsou jedním z nejsilnějších  antioxidantů a zdrojem řady vitamínů a minerálů. Díky jódu, který aronie také obsahuje harmonizuje činnost štítné žlázy, dále příznivě působí na cévy, zvyšuje jejich  pružnost a propustnost, čistí ledviny, podporuje funkci  jater, detoxikuje, snižuje zvýšený krevní tlak, snižuje také cholesterol a cukr v krvi, zmírňuje problémy spojené s menopauzou u žen, také pomáhá vylučovat soli z organismu a tím je prospěšná pro klouby a páteř, působí  proti stresu  a celkově posiluje organismus. Dokonce jsem se dočetla, že aronie je 5-10x  více účinná při léčbě močových  cest než brusinky.

Z aronie je možno vylisovat šťávu, připravit různé džemy, marmelády, sirupy, kompoty, víno, likér, usušit, tinktury, naložit do  medu... Při jejím zpracování se nabízí jistě mnoho možností...

Já jsem zvolila k uchování jejích  léčivých účinků tinkturu...

Čistou lahev nebo sklenici naplňte do třetiny až poloviny plody aronie a zalijte čistým alkoholem, zde stačí  i 40% vodka například. Uzavřete a nechte stát při pokojové teplotě alespoň tři týdny. Denně, nebo ob den protřepejte. Poté přeceďte a slijte . Užívá se cca 20-30 kapek 3xdenně. Užívat ji můžete jak při potížích, tak i jako prevenci nachlazení a podpory imunity. 


Další aronii jsem nasušila... Sušená se dá rovněž později použít na  tinkturu, nebo na čaj obdobně jako šípky, či do čajových směsí, na macerát ap. Suší se do teploty 50 stupňů, lze na sluníčku, v troubě nebo sušičce...

A ze zbylých  plodů aronie jsem udělala pečený čaj, na kterém si  právě pochutnávám a je výborný!


Jednoduše jsem plody rozprostřela na plech, od oka posypala cukrem ( přibližně 1 - 1 a 1/2kg plodů +  1/2kg cukru) , přidala dva nakrájené oloupané pomeranče,  lžičku kardamomu, lžičku skořice, asi 5 hřebíčků... a podlila jsem cca 200ml vody. Pekla jsem do změknutí bobulí, než pustily šťávu, asi dvakrát jsem promíchala... Pak jsem horké naplnila do skleniček a ještě raději 10 min zavařila, aby se víčka zatáhla... Můžete přidat v závěru  i rum, ten jsem doma neměla, tak jsem dělala bez něj a i tak je čajík výýýýborný!

V zimě přijde jistě k chuti, stačí lžíci zalít horkou vodou do  hrnečku... Na pečeném čaji mně baví to, že se dá ovoce sníst  :-)

Za úrodu aronie děkuji kamarádce Marcelce, z produktů mám velkou radost! 

♥ ♥ ♥





5 komentářů:

  1. Každý rok dostávám od kamarádky z aronie likér. Takže občas si na zdraví doušek dám.
    Hezké dny!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Likér musí být z ní též výborný! Tak na zdraví! :-)

      Vymazat
  2. Parádní recepty, arónii nikde v okolí nemám, tak tiše závidím tu úrodu. Přeju krásné zářijové dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No já ji dostala, také bych si ji do zahrady ale přála! :-)

      Vymazat