neděle 10. července 2022

Jak udělat marmeládu bez cukru

 Marmeláda nebo džem bez cukru

 Děsí Vás množství cukru v kupovaných džemech a marmeládách? Zkuste si udělat domácí bez cukru, pomoci si můžete solí... 

Už vloni jsem četla o soli, že vytahuje sladkost, tak jsem vyzkoušela a opravdu to funguje! Použít můžete různé ovoce... Já jsem se pustila do meruňkového džemu... 

Dostali jsme krásně měkké české meruňky, voněly přes celou kuchyň, no nádhera! Není nad to, když dozrají hezky na sluníčku, než někde v kamionech po cestě ze Španělska a podobně...

Recept:

Vypeckované pokrájené meruňky ( já jsem nemusela ani krájet, jak byly měkké, stačilo jen rozmačkat) dejte do hrnce s tlustším dnem, lepší je vždy širší hrnec, nebo hlubší pánev, aby se rychleji odpařovala voda při vaření... Nevážila jsem, ale odhaduji tak 2kg v hrnci... Přidala jsem větší špetku soli a vařila odklopené, bez přidání vody asi půl hodiny... Míchala jsem, aby se co nejvíce vody z puštěné šťávy odpařilo... A aby to také tolik neprskalo... Dejte pozor, nezakryté stříká... 

Po půl hodině ochutnejte, zda se Vám bude zdát marmeláda nebo džem dost sladký, pokud ne, přidejte ještě špetku soli a vařte další půl hodinku... Čím déle budete vařit, tím více ovoce zesládne. Pokud i tak by pro Vás nebyl džem dost sladký, můžete přidat hrst propláchnutých rozinek a ještě čtvrt hodinky povařit... Pak můžete buď rozmixovat tyčovým mixérem do hladka, nebo nechat tak...

Já jsem po hodině vaření měla džem tak hustý, že jsem mohla rovnou plnit do připravených vypařených skleniček... Nemixovala jsem... Pokud se Vám ale bude zdát řídký, můžete buď ještě dále míchat do zhoustnutí, nebo přidat 2 lžíce agaru, promixovat a plnit do skleniček. Po vychladnutí zhoustne.

Tím, že džem neobsahuje přidaný cukr jako konzervant, je nutné skleničky ještě sterilizovat, aby džem vydržel přes zimu a nemusel být v lednici. Je už na Vás, zda to uděláte v hrnci nebo v hlubším pekáčku v troubě... Já dávám na dno hrnce vždy přeloženou papírovou utěrku, aby skleničky neklokotaly o dno a zaliji vodou do 2/3 skleniček. Nechávám povařit tak půl hodinky a pak vyndám a obrátím dnem vzhůru do vychladnutí.


Džem takto můžete udělat nejen z meruněk, ale i z dalšího ovoce...

A nebojte se, že bude slaný... Není.  :-)

Dělala jsem dvě várky bez rozinek a dvě várky s rozinkami a sladké jsou všechny. Tedy alespoň pro nás ano.

Na poslední fotce pak vidíte vlevo džem klasický domácí s cukrem a vpravo bez cukru... 

♥ ♥ ♥

Dobré pochutnání všem! 



Žádné komentáře:

Okomentovat