neděle 11. srpna 2019

Zpracování rakytníku

Rakytník v medu, rakytníkový čaj a rakytníkový ocet


Rakytník je dokonalý na posílení imunity, je to přírodní koncentrát řady vitamínů, a dalších prospěšných látek... Dokonce jedna jeho bobulka pokryje denní dávku vitamínu C, protože prý obsahuje desetkrát více tohoto vitamínu než třeba pomeranč.
To už stojí za to si ho uchovat na zimu pro boj proti všem možným neduhům, chřipkám, nachlazením, angínám atd... Že?



Jeho plody můžete zamrazit, nasušit, naložit do alkoholu, připravit z nich sirup, džem, vyrobit olej atd... 
Já jsem dostala košíček nastříhaných větviček od mé tety, na džem nebo sirup by jich nebylo tolik, tak jsem si jich pár naložila do medu, udělala si výborný čaj a rakytníkový ocet.

Rakytník v medu




Jednoduše jsem vrstvila do sklenice rakytníkové bobulky a zalívala kvalitním včelím medem, nebo si můžete vyrobit rakytníkový med smícháním čerstvě vylisované šťávy z plodů s medem v poměru 1 díl šťávy na 3 díly medu. Obě varianty se uchovávají v chladu a užívá se denně 1 lžička.

Rakytníkový  čaj



Na hrnek čaje stačí přelít dvě lžičky rakytníkových bobulek  vroucí vodou, nechat 15 minut louhovat, já pak bobulky pomačkám vidličkou a je to lahoda... Ani nesladím... Ale můžete přidat třeba trošku medu... Vymačkané bobulky můžete také přecedit, ale já čaj vždy vypiji i s nimi...
Čaj lze připravovat i z listů rakytníku, jak čerstvých, tak i sušených, ty také obsahují hodně vitamínu C.

Rakytníkový  ocet



Nakonec mi pár bobulek ještě zbylo, tak jsem z nich udělala rakytníkový ocet. Na půl litru octa stačí dvě lžíce plodů, které rozmačkáme, vložíme do sklenice, zalijeme kvalitním jablečným octem a necháme 3 dny louhovat, denně protřepáváme. Pak přecedíme a uchováváme v lednici.

Z rakytníkového octa si  pak můžeme připravit ranní nápoj, který má silně posilující účinky, detoxikuje a povzbuzuje trávení a metabolismus. Stačí zalít jednu lžíci 3dl vlažné vody a popíjet každé ráno po dobu 6 týdnů.


Už jsem také zasadila rakytník na zahradě, zatím mám dva mladé pruty, tak si budu muset pár let počkat, než mi začne také plodit, ale mám se na co těšit... 
♥ ♥ ♥



8 komentářů:

  1. Pavli,žasnu co všechno stihneš a ještě to máš krásně nafocené a naaranžované.To je balzám pro chvilku klidu u kafíčka.Jen tak dál,jsi moc šikovná.
    Krásné letní a pestré dny,Štěpánka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Štěpánko, děkuji moc za pochvalu, však mne to taky moc baví! :-) A navíc mě toho baví tolik, že nevím, co dřív, takže si vlastně spíš připadám, že nestíhám... :-) Krásné letní dny i Tobě! Pavla

      Vymazat
  2. Na rakytník jsem slyšela jen samou chválu a zvažovala jsem i jeho výsadbu na zahradě. A když vidím ty fotky a recepty, myslím, že je rozhodnuto. Rakytník bude! Hezké léto, Romana

    OdpovědětVymazat
  3. Romano, pokud máte na rakytník místo v zahradě, určitě se vyplatí! Také jsme si ho už zasadila... Jen nezapomeňte, že musíte mít samčí i samičí rostlinu, nebo samce třeba někde poblíž v okolí.. Jinak Vám plodit nebude... Též přeji hezké léto! Pavla

    OdpovědětVymazat
  4. Pavli, děkuji za skvělé recepty. ♥ Já mám rakytník malinký (vloni čerstvě zasazený ožraly srnky, i když má trny!), ale dostala jsem od mamky a nevěděla co s ním. Zkusila jsem nasušit, ale moc se mi to nepovedlo. Tvoje recepty vyzkouším, hlavně ten ocet se mi líbí, ale vlastně ani s tím medem to nemusí být špatné - v zimě přidávat do čaje... ;-)
    Měj se hezky. :-) D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, také už mám na zahradě zasazený... Ale bude trvat, než začne plodit... Ten z medu chodím ujídat, to je dobrota... ♥ Krásné dny i Tobě! Pavla

      Vymazat
  5. Rakytnik je super, tiez som davala do medu a cely rok sme potom pridavali tento med do vlazneho caju. Z listkov som robievala caj. Na zahrade sme ho mali vysadeni asi 7 rokov, 2 samice a 1 samca, ale vraj sa dokazu opelit az do 10km a u nas na dedine ich maju na zahrade viaceri takze pohoda. Nakoniec sme ho vsak museli zo zahrady vysklbat. Velmi sa korene rozrastaju kade tade, a uroda z nich bola velmi slaba. Bobul malo a navyse sa v krikoch ukryvali vrabce. Cely krik okakany takze aj bobule nepouzitelne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsme tuto úrodu dostala od tety, na zahradě jsme vysadila jak samce, tak samici, ale zatím jsou to jen mladé proutky... tak vlastní úrodu ještě nemám... Vám se ale nedivím s těmi vrabci a kořeny, že jste se jich zbavili... Ale existují i rakytníkové farmy, kde je možné si natrhat! :-)

      Vymazat