neděle 30. září 2018

Sirup z rýmovníku

Rýmovníkový sirup


Rýmovníkový sirup je na podzimní neduhy jako dělaný. Zkuste si ho připravit doma, než běhat při rýmě a nachlazení rovnou do lékárny... Já tedy dávám přednost raději přírodě a bylinky u mne jsou na prvním místě.


Rýmovník jsem dostala od své tety a opravdu se mi krásně rozrostl, velmi dobře se množí, takže jsem jím už podarovala kde koho... :-)
Stačí vždy kousek odstřihnout a ve vodě velmi rychle zakoření i v ní krásně roste. Určitě lze rovnou i zapíchnout do hlíny, kde stačí i odstřižený jeden lístek a rýmovník se velmi dobře chytá.
Jak je známo, rýmovníkový lístek stačí jen utrhnout, rozlomit a přičichávat k němu během dne, nebo si  jeho šťávu pomazat pod nos. Čaj z lístku rýmovníku ulevuje nejen při nachlazení, ale také při migrénách a sklidní i trávicí  trakt. A dobře slouží i jako dezinfekce na rány, či při bodnutí hmyzem ap.
A nyní k sirupu z rýmovníku:


Natrhejte si  30-40 lístků rýmovníku, nakrájejte na plátky citron a pomeranč (lépe v bio kvalitě, nebo pokud máte chemicky ošetřený, raději oloupejte), poskládejte ve vrstvách do vhodné nádoby a zalijte horkou převařenou vodou. Zakryjte a nechte louhovat do  druhého dne. 




Druhý den zceďte, přiveďte k varu, přidejte cukr, zmírněte teplotu a míchejte, než se cukr rozpustí a sirup dostane krásnou měděnou barvu a lehce zhoustne.
Pak naplňte do čistých, vypařených a suchých lahví nebo sklenic.



My jsme si sirupem právě osladili čaj a chutná výborně. 
Vhodný je nejen při nachlazení, ale i jako prevence a použít ho můžete třeba i na palačinky, nebo jen tak na lžičku, či třeba do  jogurtu ap.

Jen co se mi rýmovník zase rozroste, vyzkouším ještě mast z rýmovníku...
♥ ♥ ♥







7 komentářů:

  1. Dobrý den, je to nádhera, děkuji za cenné rady. Rýmovník taky mám ,ale má trošku jiné listy, menší ,světlejší, možná proto, že jsem ho měla přes léto venku a na sluníčku. Musím se o něho lépe starat a ráda bych vyzkoušela sirup dle vašeho receptu. Máte to i krásně nafoceno, radost pohledět. Přeji vám krásné podzimní dny. Elli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, Elli! Děkuji za pochválení... :-) Já mám zase rýmovník, co mám venku takový s malinko špičatějšími listy a spíše v jiném tvaru, přitom jsem to množila ze stejné rostliny, tak nevím... A od kamarádky mám také jeden s drobnějšími lítsky, tak nevím, zda není vícero druhů? Přeji Vám též krásné podzimní dny a ať Vám sirup chutná jako nám! :-) Pavla

      Vymazat
  2. Sirup vyzerá výborne, škoda, že u nás sa rýmovník nedá zohnať, už vyše roka sa všade pýtam...
    Aj tá masť môže byť super, som na ňu zvedavá.
    Prajem pekný deň,
    A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aďko, děkuji za pochvalu... Klidně bych Vám rýmovník poslala poštou, ale nevím, zad by to přežil? Přeji též krásný den! Pavla

      Vymazat
  3. Děkuji za dobrý nápad, zkusím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :-) Určitě za to stojí! :-) Krásné podzimní dny! Pavla

      Vymazat